Man borde istället prata med människor

På sätt och vis håller jag med om detta men samtidigt inte. En försvårande omständighet är att man som både man och kvinna når fördelar genom att bete sig på vissa vis. Så länge man når fördelar av att bete sig på ett visst vis kommer vi göra det. Om vi skall bortse från kön bör vi även bortse från om någon är smart/inte så smart snabb/långsam snygg/inte så snygg social/inte så social jag tror att detta snart blir en omöjlighet eftersom dessa bitar utgör delar av personligheten.

Men självfallet så bör vi försöka bortse från värderingar när det gäller att ge alla samma möjligheter (så långt det är möjligt).

Individen det viktiga?
Både ja och nej skulle jag säga. Vi är otroliga flockdjur. Och vad som är viktigast vem jag är eller att jag har en grupptillhörighet pendlar väldigt mycket.

Vad är viktigast att du är den du är eller att du är man/kvinna? Att jag är man är en väldigt stor del av vem jag är precis som andra tillhörigheter vilka vänner/familj jag har.

Vi har alla en bild av vad som är exempelvis manligt/kvinnligt och denna präglas av vår uppväxt men kan både leva vidare och förstärkas tillföljd av  de belöningar som beteenderna ger i samhället.
Jag upplever det inte som om vi lever som vi lär, går man ner på relationsnivå finns hos de flesta förväntningar på hur en man respektive kvinna skall vara och i detta avseende är det få som vill plocka bort dessa skillnader.

Jag anser att det som är främst förbisett är viljan att bli delar av olika grupper. Kvinnor ser på andra kvinnor som okvinnliga, män ser på en del män som omanliga

Inget skall vara norm, det är en intressant tanke men jag tror tyvärr inte det är möjligt, låt mig dra en parallell till relationer, ingen relation är helt jämnlik, det är alltid någon som har övertaget.
Vad som kan vara möjligt (och som jag personligen ser som önskvärt) är att det pendlar mellan vem som har övertaget, på sammavis önskar jag att det var i samhället, något som jag också vill påstå redan blivit verklighet.

Att komma åt dessa skillnader i arbetslivet är kanske inte helt omöjligt men på den personliganivån och i relationer tror jag att det blir svårt för skolan att förändra barns sätt att se på könsroller, eftersom det är relationerna i verkliga livet som sätter prägeln på hur de betraktar manligt och kvinnligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0